Wednesday 19 September 2012

Rasa nak buat projek nangka mastura la plak....

korg suka mkn nangka tak??aku suka gile mkn nangka...gile pun tak suka mkn nangka mcm aku....

tetiba je rasa nk tanam nangka utk komersial, sblm ni ada le tanam 2 3 pokok utk makan seniri je, pokok tu pun baru je berbuah....

yummm...yummm...

projek nursery anak getah aku dh berjln mengikut rentak/plan yg dirancang, walaupun kecil2an tp mmg itu yg aku plan...kene buat kecik2 dulu utk dptkn pengalaman, aku bukan org kaya nk terus buat besar2an...lgpun biar org tau dulu aku ada buat benih getah ni....

skang ni dtg plak niat nak buat projek nangka..so, aku study le dulu pasal nangka ni, cari kt intenet je...byk klon jgk nangka ni, antaranya J33 (tekam yellow), CJ3, CJ6, MASTURA (CJ-USM2000) dan mcm2 lg yg tak larat aku nak nyebutnya...

boleh abis aku mkn sorg ni...
kalo korg nak tau, klon MASTURA tu dicipta oleh org kita...org kuala kangsar (dia tulis dlm blog dia), aku plak asal org sg siput, dekat je...nama dia Prof Dr Zainal Abidin Abd Aziz, korg klik je kt nama dia tu utk trus ke blog dia, aku promote prof ni sbb aku bangga ngn dia...aku blajo tinggi jgk tp prof ni 10kali le lg tinggi le dr aku, silap2 100kali lg tinggi, aku smpi ijazah je, dia ada Phd & Prof lg..aku bangga betui kalo kejayaan tu dtg dr bangsa aku, bukan calang2 punya kejayaan ni, tabik spring Prof!!!!....kt bwh ni rupa orgnya, tp aku seniri tak penah bertemu muka dgn dia, tgk kt intenet je....hehehe...hrp2 satu ari nnti dpt jupe dgn dia....


Prof Dr Zainal Abidin Abd Aziz
Prof ni buat aku jeles je...
klon mastura tu mmg hangat di sstgh kwsn tp aku yakin ramai yg msh tak tahu, aku pun tak tau jgk sblm ni...slps aku study kt intenet ni br la aku terbukak mata dgn nangka mastura ni....

yg sebenornya, aku ni hantu nangka...aku sgt2 suka mkn nangka....lantak la angin ke, ribut ke, aku bedal semcm je...penah skali tu aku mkn nangka 5-6kg (isi shj) pastu aku bedal pulut plak...mereng aku dekat 2 minggu, angin ribut alnino dh melanda diri aku...ting tong le kejap...hehehe

skang ni tgh merangka nk cr tapak utk tanam nangka.. aku buat kecik2 dulu, dlm seeekar je dulu, nnti aku bsrkn lg kalo ada tanda positif...mengikut apa yg aku study, seekar lbh krg 100 pokok, ada yg kata 80 pokok...tak tau la mana satu, rsnya ikut kontur tanah kot...takpela, aku nk buat seekar je dulu...

mslh utama adlh nk cari anak benih...punya la ssh nk dpt kt area ipoh ni, dulu masa ekspo pertanian aku tak beli, masa tu mana ada pikir psl nk tanam nangka ni...kalo aku beli aritu skang dh senang keje aku....nursery yg ada pun pun klon MASTURA yg sbnr...byk menipu je..klon ape ntah, mmg le isi elok tp aku nk fokus pd MASTURA....cdg2 tu nk tanam TEKAM YELLOW  ckit...biar ada kepelbagaian, nk tgk perbezaan dia camne....

klon MASTURA ni
mengikut cerita2 di intenet ni, benih byk di Maran, Pahang.....Prof Zainal seniri ckp dia kasi "oraiittt" kt PPK Maran, Pahang, dia kasi lesen le maknanya tu, nk biakkn klon ni kene ada lesen tau!!!...kt area ipoh ni mmg payah nk jupe, nasib le kalo terjumpe....jenuh jgk aku cari...kalo sape2 tau korg kabo le kt aku...aku ingat nk pi usha kt RTC, Gopeng...aritu ronda2 tgk mcm ada nursery je kt situ...hrp2 dpt la klon MASTURA & TEKAM YELLOW yg ori.....




hrp2 dpt le aku capai misi projek nangka ni, mula dgn seekar pun jd le...lama2 nnti aku besokan perlahan2...ni gambo ladang org, kira aku ni bercita2 nk buat ladang camni la...hehehe...
bersih, kemas & mempersonakan...
fuhhh...dasat2...




yg bwh ni plak aku tanam sblm ni kecik lg tp dh berbuah dh, lbh krg setahun stgh berbuah dh...aku tumpang tanam kt kebun mak aku..tepi kolam, silap le plak tanam tepi kolam, nangka ni takle dkt ngn air...nnti byk patogen & penyakit yg menyerang, kesilapan yg tak disengajakan...aku jdkn teladan....

hehehe...yg ni tanam utk memain je, utk mkn seniri je

moga2 hrpn & cita2 ni menjd kenyataan....kene usaha lbh kuat lg...caiyokkkk...

KALAU TAK DIPECAHKAN RUYUNG,
MANAKAN DPT SAGUNYA....

4 comments:

  1. Salam..Kalu nak tanam luas...tanmalah Klon J33...market ada. Klau nak tanma MASTURA sepokok dua ok..kalu luas masalah pasaran....pengalaman lalu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tima kasih bro....akan dijadikan panduan utk sy....

      Delete
  2. Salam br. Tak sangka mike ada pos tentang nangka teman. Kalau serius nak tanam secara komersial, kontek teman. Kontek juga PPK Maran. Depa dah tanam secara meluas. Satu plot 200 ekarpun ada. Tanya depa tentang pasaran. Depa dah nantaq sampai Holland. Belum ada masalah pasaran, cuma tak cukup buah untuk dihantaq je.

    Zainal A Aziz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...InsyaAllah prof....bila smpi msnya nnti sy akan usahakan kn, skang ni tumpuan terarah ke bisnes lain dulu...ckit2 tu ada la tanam utk blaja & dptkn pengalaman dl...

      Delete